vrijdag 6 april 2012

Een kinderschortje: mijn eerste handleiding

Het is gemakkelijk!
Het gaat zeer snel!
Het lukt altijd!
Het is leuk om te geven! (en te krijgen!)

Een handleiding dus die ik graag wil delen.


NODIG:
- 2 lapjes stof, eventueel in 2 verschillende kleuren
- 1m20 lint

PATROON:



UITLEG:

Knippen:
Teken het patroon uit en teken dit over op de stof. De stippellijn leg je tegen de stofvouw. Zorg er voor dat je rondomrond 1cm naadwaarde hebt.

Knip de stof uit.
Knip de linten: 3 keer 40cm.
> over de linten: ik gebruik hier 'keperband' als lint, dit is niet zo gemakkelijk te vinden, maar ik vond deze op één van de stoffenspektakels. Je kan de linten ook zelf maken uit stof, maar dan is het net iets meer werk.

Spelden:
Leg het eerste stofje met de mooie kant naar boven op de tafel. Speld de lintjes.



Zorg dat je op 1cm van de rand  blijft. Leg de lintjes naar binnen.



Leg het tweede stofje op het andere met de mooie kanten op elkaar en speld rondomrond. Genoeg speldjes maken het stikken gemakkelijker.


Naaien:
Naai rondomrond op 1cm van de kant. Let op bij de linten dat je enkel de zijnaden vaststikt (dus niet de dwarse kanten van het lintje).


Laat een opening van ong. 8cm om te kunnen keren.

Geef kleine knipjes in de holle rondingen, knip bij bij de bolle rondingen.


Keer het schortje binnenste buiten door alles door de opening te halen.


Strijk alle naden.


Naai rondom rond op 3mm van de rand.




Klaar!
 







7 opmerkingen:

  1. Prachtig schortje en handige handleiding!
    Ik ontdek je via Katja/Yane en volg je graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je patroontje. Ik heb vanochtend een schattig schoortje gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, voor welke leeftijd is dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb er 2 gemaakt met een kleine aanpassing : zakje vooraan en aanpasbaar lintje aan de hals.dank zij je patroon en uitleg was dit eenvoudig om te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Ik heb er een schortte van gemaakt dat aan twee zijden te dragen is. Aan de voorzijde een keukenschort en aan de achterzijde een zusterschort.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net eentje gemaakt, goed patroontje, dank u

    BeantwoordenVerwijderen