woensdag 20 juni 2012

1+1+1=2

Ik beloofde een paar weken terug een handleiding van een zomers sjaaltje. Maar ondertussen gingen de weken voorbij en kregen we vooral zulke taferelen in onze tuin:


Geen weer voor zomerdingen. Maar wel goed weer om wintertruien op te ruimen.


Zoals mijn lekker warme beige trui. Die was eigenlijk altijd al te kort en te wijd, volgens mij waren ze de boord onderaan vergeten.
En dan hadden we ook nog die zachte blauwe trui, waar ik ooit al eens iets deed met de mouwen.

En die veel te grote, veel te warme, en veel te bruine gilet. Ooit gekocht met een veel te zwangere buik.
U ziet het al, ik ben niet goed in kleren weg doen. Maar met een project in mijn hoofd ging dit plots wonderwel.

Het project: nieuwe kussens in de zetel!

Ik verknipte de truien in stukken:
- De mouwen er af.
- Rechthoeken met één zijde van minstens 45cm (voor kussens van 50x50).


Ik stikte de stukken aan elkaar met de overlock. Dat lukt en rafelt niet. Een ware ontdekking voor mij.

In totaal heb je ongeveer 1m10 aan elkaar gestikte stukken trui nodig. Voor het laatste stuk neem je best een stuk van de boord (in mijn geval de kraag). Die ribbels trekken wat samen en zorgt ervoor dat het kussen mooi samen blijft.


Je vouwt de lap samen, met het boordstuk als eerste. Samengevouwen is de breedte ook 45cm.


Tot slot stik je de zijnaden samen, en je hebt een 'zelfgebreid' kussen!
De voorkant:

 De achterkant:


Van 3 oude truien, krijg je dus 2 nieuwe kussens.
en een rest verknipte truien die ik zonder probleem zomaar in de vuilbak gooide.


En dan nu zomer graag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten